Dyrektor Miejskiego Zespołu Szkół
1) jest odpowiedzialny za całokształt pracy zespołu zgodnie z odrębnymi przepisami, o których mowa w § 1 niniejszego Statutu,
2) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
3) wykonując swoje zadania współpracuje z wszystkimi organami szkoły,
4) powierza stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze, określa ich zadania i zakres obowiązków, które dołączone są do akt osobowych pracownika,
5) odwołuje ze stanowisk wymienionych w pkt 4 po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i opinii Rady Pedagogicznej,
6) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz pracowników nie będących nauczycielami zgodnie z odrębnymi przepisami,
7) decyduje o przyznawaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
8) po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły,
9) współpracuje z Radą Pedagogiczną,
10) jest obowiązany z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone,
11) podaje do publicznej wiadomości, do dnia 31 marca, szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego,
12) podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły.
13) wyraża zgodę na działalność stowarzyszeń i innych organizacji, (z wyjątkiem partii i organizacji politycznych) a w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców,
14) określa wzór jednolitego stroju, w porozumieniu z Radą Rodziców,
15) może w porozumieniu z Radą Rodziców określić sytuacje, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego stroju ze względu na szczególną organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych w określonym dniu lub dniach.
16) jako przewodniczący Rady Pedagogicznej:
a) prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz odpowiedzialny jest za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania,
b) nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym przedstawia Radzie Pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły podstawowej i gimnazjum,
c) wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa, o czym niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
17) w szczególności:
a) sprawuje nadzór pedagogiczny,
b) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
c) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły podstawowej i gimnazjum, ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną i finansową obsługę szkoły,
d) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
e) odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu i egzaminów,
f) gromadzi informacje o pracy nauczycieli,
g) dokonuje oceny pracy i dorobku zawodowego nauczycieli,
h) przyjmuje uczniów do szkoły podstawowej i do gimnazjum,
i) przenosi uczniów do innych klas:
aa) na wniosek nauczyciela za zgodą Rady Pedagogicznej,
ab) w związku z otrzymanymi przez nich karami regulaminowymi,
ac) w szczególnie uzasadnionych przypadkach na prośbę rodziców,
j) podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami,
k) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
l) decyduje o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej oraz o odroczeniu obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą,
m) skreśla ucznia z listy uczniów w drodze decyzji (na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego), który skończył 18 lat i nie realizuje obowiązku szkolnego,
n) skreśla ucznia z listy uczniów w drodze decyzji (na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego), który skończył 18 lat, demoralizuje innych uczniów, używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawia nierząd bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji.
o) stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
p) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.